Intensywna modernizacja Centralnej Magistrali Kolejowej: najszybsze pociągi w Polsce blisko horyzontu

Znajdująca się między Warszawą a Krakowem, Katowicami oraz Wrocławiem linia kolejowa – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK), jest aktualnie obiektem skupienia intensywnych prac modernizacyjnych. Celem tych działań jest osiągnięcie na tej trasie prędkości 250 km/h przez pociągi. Remont ten obejmuje zarówno szlifowanie torów, jak i instalację najnowocześniejszych systemów kontrolowania ruchu czy budowę zabezpieczeń infrastrukturalnych.
Kluczowym procesem w przygotowaniach do zwiększenia prędkości na CMK było przeprowadzone w 2024 roku szlifowanie torów i rozjazdów na odcinku długości 224 km, ciągnącym się od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia. Ta specjalistyczna obróbka torów pozwala usunąć wszelkie nierówności i defekty szyn, co w rezultacie poprawia płynność jazdy.
Podjęte prace przyniosły szereg korzyści, wśród których można wymienić: redukcję hałasu – na co z pewnością będą wdzięczni zarówno pasażerowie, jak i mieszkańcy terenów w sąsiedztwie trasy, zwiększenie bezpieczeństwa podróży oraz obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury poprzez zmniejszenie zużycia szyn i kół pojazdów kolejowych.
Ważnym aspektem modernizacji CMK jest też implementacja zaawansowanego systemu kontroli jazdy – ETCS na poziomie 2. Ten nowoczesny system monitoruje prędkość i bezpieczeństwo pociągów. A dzięki komunikacji radiowej między pociągiem a urządzeniami znajdującymi się wzdłuż torów, maszynista ma możliwość prowadzenia pociągu z wyższymi prędkościami, jednocześnie zachowując pełne bezpieczeństwo podróżnych.